"חמשת הדיברות" של הרייקי

15 בדצמבר, 2009

כאשר אוסואי, מייסד שיטת הרייקי, ניסח את עקרונות הרייקי, הוא ביסס אותם על עקרונות בודהיסטיים עתיקים והתאים אותם לתרבות היפנית של תחילת המאה העשרים. העקרונות, שנכתבו במקור ביפנית, נמסרו על ידי אוסואי לתלמידיו ללא הסברים כלשהם. על התלמיד היה לעבוד על מנת להבין את משמעות העקרונות ואת הדרך ליישם אותם בחייו.

אנחנו, כאנשים מערביים במאה העשרים ואחת, מנסים להבין את העקרונות הללו מנקודת מבט אחרת לגמרי ומתיימרים להבין את כוונתם המקורית. אם נחפש במרחבי רשת האינטרנט נוכל למצוא את חמשת עקרונות הרייקי בעשרות תרגומים שונים בליווי הסברים המנסים להוכיח כי כל אחד מהם הוא התרגום הנכון המבטא את כוונתו של אוסואי. לעיתים ההסברים נשמעים הזויים למדי אך לעיתים ההסברים כל כל הגיוניים עד שנדמה שאוסואי הוא זה שטועה…

אחד הדברים המשפיעים ביותר על חוסר הבנתנו את עקרונות הרייקי הוא ניתוקם מתוך כלל הטקסט שהם לקוחים ממנו. משפטי ההקדמה והסיום אבדו בדרך ואין להם משמעות יותר בעיני מתרגל הרייקי המערבי. חוסר ההבנה מביא גם לכך שמורים רבים אינם מתעכבים על עקרונות הרייקי בסדנאות אלא רק מציינים אותם, מקריאים אותם ולא מעמיקים או מנסים להסביר אותם. כך הופך העיסוק ברייקי ל"שיטה", לאוסף טכניקות המנותקות לחלוטין מכוונתו המקורית של אוסואי, להוות מערכת לשיפור אישי, להתפתחות רוחנית ולהעצמה אישית.

עקרונות הרייקי
"השיטה הסודית למשיכת האושר, התרופה הרוחנית לכל המחלות.

רק להיום לא אכעס, לא אדאג, אחיה בהכרת תודה, אעבוד קשה ואהיה אדיב לכל אדם.

בוקר וערב הצמד ידיך מול חזך, אמור מילים אלו בפיך, חזור עליהם בלבך.

גוף ונפש משתפרים באמצעות שיטת אוסואי לטיפול באמצעות אנרגיית הרייקי.

המייסד,

מיקאו אוסואי"


מנסים לשנות את העולם עם רייקי

15 בדצמבר, 2009

מנסים לשנות את העולם עם רייקיאני זוכר את ההרגשה שלי לאחר שלמדתי רייקי 1… היה לי רצון עז לשנות את כל העולם, לטפל בכולם, לעזור לכולם… הרגשה שאני חייב לעשות כל מה שניתן עבור אחרים. דיברתי על רייקי ללא הרף ורק חיפשתי אנשים שכואב להם, שלדעתי כל מה שהם צריכים בעולם הוא רייקי.

מאוחר יותר, כשהפכתי למורה לרייקי, הרגשתי שאני רוצה רק ללמד את כולם, להסביר לכולם, "להראות לכולם את האור" ופיזרתי ידע ותובנות על ימין ועל שמאל… כל פיסת מידע שהגיעה לידי וכל הבנה שהגעתי אליה, הרגשתי חייב לשתף עם אחרים. בסדנאות הראשונות שלימדתי נתתי את כל הידע שהיה לי באותו זמן, עד כדי כך שהתלמידים הרגישו שהרייקי "גדול עליהם".

כשהתבגרתי (מבחינה רוחנית) הבנתי שזוהי הטעות הגדולה ביותר שאנחנו יכולים לעשות – לכפות על אחרים את ההבנות שלנו לגבי עצמנו. השינוי שחל בנו הוא שלנו ולא של אף אחד אחר.

הבנתי שכאשר מישהו ירצה ללמוד ממני, הוא יבוא אלי. אם מישהו ירצה לקבל טיפול, הוא יפנה אלי… אין לי אפשרות להעביר לאחרים מה שאני רוצה אלא רק את מה שהם מוכנים לקבל.


כנס הרייקי השמיני

14 בדצמבר, 2009

בסוף השבוע הקרוב יתקיים כנס הרייקי השמיני במלון החוף הירוק בנתניה.

סוף סוף הכנס הופך להיות כנס מקצועי ולא "עוד פסטיבל". הפעם יש מתחם אחד בלבד ובו יועברו כל הפעילויות, מה שאומר שכמות הפעילויות תפחת אבל רמתן תעלה.

כולי תקווה שמבנה הכנס החדש יהווה סמן לתחילת עידן חדש ברייקי בישראל.

כל הפרטים על הכנס באתר הכנס, בכתובת http://www.adama-group.co.il/reiki

אני אהיה שם במשך כל סוף השבוע. נתראה.


להיות כלי נקי…

14 בדצמבר, 2009

כלי נקי ברייקישיטת הטיפול ברייקי היא שיטה מיוחדת במינה. בשונה משיטות טיפול אנרגטיות אחרות, כל עוד הכוונה נכונה, אין כל חשיבות למחשבות, מצב רוח או מצב בריאותי של המטפל.

הדבר שכן משפיע הוא מצב של הזדהות רגשית (אמפטיה) עם המטופל – מה שמופיע, בדרך כלל, כאשר מטפלים באדם קרוב ואהוב.

הדבר שמטפל צריך לעשות במצב זה על מנת להיות כלי נקי ויעיל עבור האנרגיה הוא להביע כוונה כנה נקייה ו"לזוז הצידה" על מנת לאפשר לאנרגיה לפעול.

משמעות הדבר היא שהמטפל מתחייב לטיפול אך מנתק את עצמו מהתוצאה.

יש שיגידו שזהו פתרון נוח עבור מטפלים ומביא להורדת אחריות מהם. יש צדק בדבר אם מתייחסים לכל סעיף בנפרד אך אם המטפל מתחייב לטיפול אזי אין כל בעיה להתנתק מהתוצאה. הדגש הוא על המחוייבות שיש למטפל לעשות כל שביכולתו על מנת להביא את המטופל לריפוי.

אם המטפל יכול, עם יד על הלב, לומר שעשה את כל הדרוש, אזי לא צריכה להיות לו בעיה להיתנתק מהתוצאה.

ישנם מקרים בהם המטופל פשוט לא רוצה להחלים, בין אם מתוך כוונה ובין אם בתת-מודע.

נתקלתי בעבר במטופל, נער בגיל העשרה, אשר סבל מאסטמה ואימו הביאה אותו לטיפול. כששוחחתי עמו בחדר הטיפולים, מבלי שאמו שמעה, אמר לי שאין ברצונו להחלים כלל. הוא טען שבבית הספר אף אחד לא ממש מתייחס אליו אך כשהוא מוציא את משאף הוונטולין, הוא הופך למוקד ההתעניינות. אין לו כל סיבה לוותר על כך…


מגבלות האנרגיה

14 בדצמבר, 2009

מגבלות האנרגיהכשהשתתפתי בסדנת רייקי 1 ונחשפתי לרייקי לראשונה בחיי, לימדו אותי שבזמן טיפול אסור לתת רייקי על הכתר או בטבור.

בסדנת רייקי 2, עם מורה אחרת וקצת יותר נסיון, לימדו אותי שבכתר אכן אסור לתת רייקי אבל בטבור מותר.

מספר שנים מאוחר יותר, כשלמדתי רייקי יפני הסתבר לי שיש טכניקות מיוחדות לעבודה על הכתר וטכניקות מיוחדות לעבודה על הטבור…

אז הבנתי… המגבלה היחידה היא זו שאנחנו יוצרים!

למורים שלימדו אותי היה רקע בתחומים אחרים כמו הילינג ושם אכן יש מגבלות שכאלו. העניין הוא שרייקי היא שיטה שונה לחלוטין ואי אפשר להשליך עליה משיטות אחרות.

האם אנרגיה שמגיעה מתודעה אלוהית יכולה להיות מוגבלת?


רייקי בהריון – כן או לא?

14 בדצמבר, 2009
רייקי בהריון

רייקי בהריון

כשלמדתי רייקי, המורה אמרה לנו שאסור לטפל באישה בהריון בשלושת החודשים הראשונים.

מאוחר יותר סיפרה המורה עד כמה יש לה הצלחות בטיפולי פוריות בעזרת רייקי.

חשבתי לעצמי שהתוצאה של טיפולי פוריות הם היריון… והיריון אפשר לאמת רק מספר ימים אחרי שההיריון נקלט… ושמספר הימים הללו הם חלק משלושת החודשים הראשונים… אז איך יודעים להפסיק לטפל ?!

חשבתי וחשבתי והגעתי למסקנה שכל הסיפור הוא בעצם כסת"ח…

אם משהו משתבש בהיריון, זה בדרך כלל יקרה בשלושת החודשים הראשונים, ואם המטופלת לא מבינה את מהות הרייקי, היא עלולה לחשוב שהרייקי גרם לשיבוש… בקיצור – שלא יאשימו את הרייקי!

כאשר מבינים שרייקי יכול רק להועיל ושאם משהו משתבש זה לפעמים עדיף על פני לידת עובר פגום, מגיעים למסקנה שכמה שיותר רייקי – יותר טוב!

שני הילדים שלי קיבלו רייקי מאז היותם ביצית מופרה, במהלך כל ההיריון, במהלך הלידה ומאז לידתם. הרייקי מהווה חלק בלתי נפרד מחייהם…


אוסואי היה נוצרי?

14 בדצמבר, 2009

כשלמדתי רייקי המורים דיברו על כך שאוסואי היה כומר נוצרי, מנהל אוניברסיטת דושישה בקיוטו… הנה הגב' טקאטה מספרת: [audio:http://www.learnreiki.co.il/blog/wp-content/uploads/2009/12/Takata-UsuiWasChristian56k.mp3]

מאוחר יותר דיברו על החוויה של אוסואי על ההר… החוויה שהביאה להארה של אוסואי. הנה שוב הגב' טקאטה מספרת: [audio:http://www.learnreiki.co.il/blog/wp-content/uploads/2009/12/Takata-UsuiOnKuriyama.mp3]

הסיפור מעלה מספר תהיות…

אם אוסואי היה נוצרי, אז למה הוא עלה לצום על הר שקדוש לבודהיסטים? מדוע לקח על עצמו תרגול בודהיסטי קשה כל כך?

מכתב מאוניברסיטת דושישהבמכתב שקיבל ויליאם לי ראנד מאוניברסיטת דושישה, במענה לפנייתו לקבלת מידע על אוסואי, עונה לו ראש השירותים הציבוריים במרכז האקדמי דושישה שבקיוטו שלמרות שחיפשו היטב בכל רשומות האוניברסיטה, לא מצאו איש בשם מיקאו אוסואי.

כמו כן מדגיש העונה כי אוסואי לא היה מנהל האוניברסיטה בשום זמן.

במכתב אחר שקיבל ויליאם ראנד מאוניברסיטת שיקגו מצויין שאוסואי לא למד מעולם באוניברסיטה זו, למרות הסיפור הידוע של הגב' טקאטה.

היום אנחנו יודעים גם שאוסואי קבור בחצר של מקדש בודהיסטי בטוקיו…
הקבר של אוסואי


על היסטוריונים ועל מורים להיסטוריה

14 בדצמבר, 2009

ספריםכשאני מעביר סדנאות רייקי, אני משתמש בדימוי של היסטוריון ושל מורה להיסטוריה. שניהם עוסקים באותו נושא אך כל אחד ניגש אליו בצורה אחרת.

המורה רואה את מטרתו בהעברת הידע לתלמידיו, בעוד ההיסטוריון רואה את המטרה בהבנת הידע לעומקו.

מורה להיסטוריה לא ממש חייב להבין את אשר הוא מלמד. מספיק שהוא יודע ושיש לו את היכולת והכישורים להעביר את הידע הלאה. במרבית המקרים מה שעומד לנגד עיניו של המורה הוא הציון של תלמידיו.

היסטוריון, מעצם הגדרתו, חייב להבין את העובדות, את הרקע ואת השתלשלות העניינים עד לפרטים הקטנים ביותר.

כאשר מורה מציג עובדה היסטורית, הוא מגבה אותה, בדרך כלל, ברקע כללי. ההיסטוריון יכול לחשוף את הרקע ואת הסיבות שהביאו לאותה עובדה בצורה עמוקה יותר מאשר המורה ובכך לאפשר הבנה טובה יותר של העובדה על ידי התלמידים.

תלמיד השואל שאלה מעמיקה, מעבר לתחום הלימוד, לא תמיד יקבל תשובה מהמורה להיסטוריה. אותה שאלה שתופנה להיסטוריון תניב, בדרך כלל, תשובה, ואם לא, תשלח את ההיסטוריון לחקור ולגלות אותה, הן עבור עצמו והן עבור התלמיד.

בעולם הרייקי ניתן לחלק את המורים לשני סוגים מקבילים – אלו אשר מעבירים את הידע ואלו אשר חוקרים את ידע לעומקו על מנת להעביר את ההבנה שמאחורי הידע.

הראשונים הם המורים אשר גיבשו את הסדנאות שלהם לפני מספר שנים ולא שינו דבר במשך הזמן. הסדנאות אחידות, קבועות ולפעמים גם מקובעות.

האחרונים הם המורים שממשיכים כל העת לעדכן את הסדנאות שלהם, להביא הסברים ורקע לידע הניתן בסדנה, וממשיכים בעצמם ללמוד ולחקור על מנת להגיע להבנות עמוקות יותר.

הבדל נוסף בין השניים הוא התשוקה לדעת יותר על הנושא. התשוקה היא המביאה אדם להיות היסטוריון, לחקור, לחפור, ליצור תיאוריות, להפריכן או לחזק אותן. פשוט להבין.

איזה מורה אני רוצה עבור עצמי? …


מתחילים מחדש…

14 בדצמבר, 2009

לאחר מספר שנים בהן ניהלתי את בלוג מחשבות על רייקי בבלוגיה של תפוז, החלטתי לשדרג את הבלוג ולהעביר אותו לאתר עצמאי. תוך כדי כך יערכו ויעודכנו הרשומות של הבלוג.

הסיבה היא פשוטה – כמו כל דבר, גם אני המשכתי להתפתח עם הרייקי וחלק מהדברים שכתובים בבלוג הישן, גם אם הם מעניינים, לעיתים כבר לא מתאימים למקום בו אני נמצא היום. וכמו שאני תמיד אומר, צריך תמיד להמשיך קדימה.

אני מקווה שתמצאו בבלוג עניין ואף תשתפו אותי במחשבותיכם על הדברים הכתובים בו.